Alla inlägg under maj 2011

Av Lena Carlsson - 24 maj 2011 07:16

Nu är himlen "kolsvart" över sjön. Åska eller aska? :-)

 
Av Lena Carlsson - 23 maj 2011 19:30

Eftersom jorden uppenbarligen inte gick under, får jag väl fortsätta blogga... Ehm ja, vad ska jag säga då. Har jobbat idag, det var som vanligt och som man kan förvänta sig. Igår kväll var jag på kyrkokonsert i Drev, tekniskt sett kan ju inte kyrkor svimma och falla samman, men hade de kunnat det så hade Drevs nya gjort det! Så ohyggligt med folk det var! Ingen stod förvisso, men de var på läktaren och "överallt". Jag menar, vår kör har sjungit där förr, då var det sju personer i bänkarna!

Nu igår var kontraktskören med Py Bäckman i spetsen där och sjöng, kören var med i 10 sånger och Py själv sjöng sex stycken solo. Det var allt från "Störst av dem är kärlek", via sånger som "Koppången" och "Gabriellas sång" till "Stad i ljus". Alltså, vem hade nånsin trott att man skulle få höra "Långt härifrån" i en kyrkan nära mig?? I pausen eller vad man ska kalla det, ingen paus naturligtvis men kören fick sitta ner en stund, passade Pip-Larsson på med text, betraktelse, Vår Fader och välsignelsen. AMF:s mamma träffade jag före konserten, hon sa:

- Vi har stått i tre timmar, ryggen håller på att gå av. Så de var nog glada åt den paus de fick.

Fatta sen när alla skulle ut efteråt. Bara kören var ca 100 stycken. Det var kollekt vid utgången, och så stod Py Bäckman där och sålde skivor. Jag tog en foto på henne. Så bra att jag köpte någon skiva tycker jag inte att hon är. Väl ute väntade jag en stund medan "den värsta rusningen" gick över. Över dammen var ett kolsvart moln. Väl hemma hann jag in och ta av mig skorna, sen brakade åskan igång. Det var en sekund mellan blixt och dunder.

Man kan undra: vad var det i konserten som retat gudarna så?

Fast det gick fort över. Jag hann inte ens bli rädd, det var åtminstone fortfarande ljust ute. När jag la mig hällde regnet ner så lugnt och tryggt.


Av Lena Carlsson - 21 maj 2011 13:49

Om man ska tro en massa folk över Internet så ska jorden gå under idag, ska bli en jordbävning modell big (måste den ju bli om den ska innefatta hela världen!). Då tycker jag det är trevligt att solen skiner iaf! Kanske jag skulle sätta på radion med, för som det stod i visan: "ska det gå åt h-e ska det gå med musik!". Jag såg Wallander igår, de stunder jag inte sov alltså, så klockan blev över midnatt innan jag släckte. Jag tänkte om jorden är så exakt att den börjar skaka på sig så fort det blev idag, så skulle jag vara med. Men men, ingenting skedde förstås.

I Bibeln står ju, att den dagen Jesus kommer tillbaka, ska ett stort mörker sänka sig över jorden (och som sagt, solen skiner). Det gjorde det en gång för många år sen i Blekinge. Mitt på dagen blev det mörkt som på natten. Min morfar och jag var i skogen, det blev det inte ljusare för kan jag säga. Min mormor vågade inte titta uppåt himlen, för hon var säker på att nu var stunden inne för räfst och rättarting!

Sen kom det en liten futtig regnskur.

Idag har jag, fy och usch, varit inne på torget och handlat blommor. Så gör man väl inte!! Sånt slöseri med tid! Jag har några mörklila petunior innan, så nu ska de få sällskap av en riktigt gul en (som jag nu, som väntat, inte vet vad den heter) och en vit som jag tror är en sorts tagetes. Sen var jag så dum att jag gick och fikade, hade jag inte det utan sett mig för på torget, så hade jag haft råd att köpa en stor planta jordgubbar! I ampel dessutom, precis en sån som jag behöver! Det var redan massor av bär på den. Men, nu hade jag fikat upp endel av de pengarna.

Jag var också inne på Husqvarna och hörde mig för om vilket som är bäst av självgående och åkgräsklippare. Det visade sig vara åkvarianten, så förskräckligt dyr var den inte heller om man valde den med växelspak. Den var givetvis aningen mer avancerad att köra då, men som jag sa man har ju lärt sig köra bil med växelspak! Det fanns en tid när man inte kunde det heller (fast det är 33 år sen)! Nu ska vi se vad kusin vitamin säger om detta, min tanke är för egen del, att slippa i gräset med klipparen borta vid ormahiet. Det var inte mindre än 5 växlar, men de två högsta var enbart för förflyttning, inte klippning! Så man får inte se mig köra värsta racet när jag klipper!

Av Lena Carlsson - 20 maj 2011 19:20

Nu har jag då äntligen fått det här att installera virusskydd och sånt på min hemmadator fixat,så nu är det äntligen klart! Eftersom jag går för att vara datakunnig på jobbet - herregud, Bom! - så fick jag ta till supporten, och via chatten tog de över datorn, eftersom jag blev så stirrig till slut att jag inte gjorde nånting rätt. När jag skulle gå in på Norton, fick jag ju gå ut och leta upp ikonen, och fick då se att rutan uppe till höger var illröd och det stod "Hotad". Då blev jag stirrig på riktigt, och som sagt det var bättre att supporten övertog alltihop. De vet ju vad de gör!!! Nu ska jag skicka iväg pengarna till den nya prenumerationen idag, och så tar det en 10 - 12 dagar innan det är helt klart, så jag har fått en frist. Annars hade egentligen prenumerationen gått ut idag, och då hade jag saknat både virusskydd, brandvägg och allt sånt imorgon. Ännu en anledning att vara stirrig!

Det här stycket hade jag redan skrivit en gång, men så försvann det. Så nu blev det sämre skrivet (jag vet att jag är ego, men det var bättre skrivet första gången!!).

Nu har jag en citronkyckling i ugnen, den verkar lovande: kryddad med citronskal, olivolja, vitlök, rosmarin, spiskummin, soja och honung. Till det rotfrukter (morot, majrova, selleri, palsternacka och kålrabbi), som skulle bres ut på en långpanna ihop med olivolja, salt, peppar, sparrisar, svarta oliver, chiliflakes, smulad fetaost och på med vitt vin. Snart blir det fredagsmyyys...!

Av Lena Carlsson - 19 maj 2011 10:16

Jag har just gjort mig själv galen genom att installera brandvägg, virusskydd och sånt. I typ en kvart satt jag och bara glodde på en grön remsa som sakta förflyttade sig framåt och såna grejer. Jag menar min dator är ju inte den raskaste i sig själv, så det gick det ju inte fortare för. Jag hoppas nu iaf att jag är skyddad, annars poppade det upp en ruta igår (ja, den har poppat upp några dagar i rad!) att det var 2 dagar kvar, sen fanns inget skydd alls, dags för ny prenumeration! Jag fyllde i allt som jag brukar, men i år gick det inte att betala med kortet. Helt omöjligt bara! Så jag skulle betala via Plusgiro, vilket kunde ta upp till 2 - 3 veckor innan allt trätt i kraft! Ja, vi får se hur det blir. Kanske är Norton inte nöjda, då lär rutan snart poppa upp igen. Då banne mig ska jag utnyttja deras support. Hoppas de talar svenska, he-he! Annars var meningen att jag skulle kört in till stan nu, för naturligtvis måste prenumerationen betalas på Nordea. Men man kan alltid hoppas att man slipper köra iväg bara för det.

Jag menar, för sen vet man inte om man vågar använda datorn ifall den inte är skyddad - men jag kan ju heller inte låta bli att använda den i tre veckor!

Om sju minuter är det dags för elvakaffe. Sen ska jag göra några färsbiffar med paprika och vitlök i, som jag läste om i en veckotidning igår. IG och jag mumsade visserligen köttfärssås på jobbet igårkväll, istället för sylta, men hur rolig mat är sylta???

Vår ssk Jonte, tyckte att Shema skulle öppna ett mail hon fått på jobbdatorn. För där kunde ju stå något informativt om en viss vårdtagare. Som tur var hade Shema vett att inte göra det, herregud det var lite skoj och trams från mig, inget av värde! Jag menar herregud, varför skulle jag skriva viktiga saker om de boende i ett mail ??

Nu govänner är det 4 veckor kvar till semestern ! Vi som har tidig, alltså. 31 dagar.

Av Lena Carlsson - 19 maj 2011 08:21

Idag tycks Flye ha slagit in på Bättringsvägen! Han, som tigit i två dagar, kvittrar nu ikapp dessa! Vad bortskämd man är när djuren är krya!

 
Av Lena Carlsson - 18 maj 2011 22:09

Nu har jag kommit hem från jobbet, och hur fann jag då min fågel? Pigg som en lärka! Ingen uppburrad, sovande undulat, ej heller liggande upp och ner på golvet, utan en smal, slät fågel med stora, pigga ögon. Har jag lärt dem att vända på dygnet, eller? Jaja, så nu kommer jag mig inte för att hänga över dem än... Men hur i hela friden ska jag vända deras dygn rätt igen?? OK, förvisso kommer det en och annan blinkning nu med, men ändå! Och who knows, de kanske är vakna mycket på nätterna.

Annars har det inte hänt något sensationellt ikväll, som Ingeborg sa så gjorde vi det vi skulle och vad kan man mer göra.

Nu har jag gått en rond med Symantec / Norton. Att det ska vara så rackarns svårt att förnya prenumerationen på virusborttagningen! Himla invecklat, har inte för mig att det brukar vara så krångligt!

Nu kvittrade förresten Flye! Har jag inte hört på flera dagar! Midas har satt sig på sovgungan.

Av Lena Carlsson - 18 maj 2011 10:04

Nu när jag slutat oroa mig för mig själv, blir Flye konstig. Sitter mest uppburrad och sover, vilket absolut inte är ett bra tecken för en undulat! I går kväll stängde jag båda dörrarna nästan helt till rummet, så de skulle få en god natts sömn kanske, och på morgonen var han som en ny fågel! Men nu är det sådär uppburrat igen, sitter på ett ben och blundar... Jag vet inte vad jag ska tro.

Undrar återigen på, ifall jag ska ha kvar Midas ifall Flye går bort. Filippas familj t.ex är ju väldigt glada för mina fåglar. Ja, vi får se framåt. Naturligtvis vill jag inte vara helt utan husdjur, men det är jobbigt när de dör, och en ny undulat måste egentligen skaffas in samma dag. Och den gamla ska begravas hedersamt... Dessutom är jag ju inte så mycket hemma hos dem som man bör.

Jag undrar ibland vad det är för virke i Midas, han bara tuffar på, har under sina år överlevt flera "sambos"! Jag trodde det kanske var samma virke i Flye, men det var det väl inte då... Det värsta med sjuka fåglar är, att de inte visar något förrän det är försent. Andra djur som hundar och katter och sånt, har man ändå en chans att ta till veterinären och göra ett försök att fixa till sjukan.

Just nu sitter de och putsar fjädrarna. Men om jag går härifrån tror jag Flye sätter sig och sover igen. Suck suck...

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards