Alla inlägg under januari 2013

Av Lena Carlsson - 26 januari 2013 17:52

Idag på morgonen, onödigt tidigt, tänkte jag köra mig ett ärende till annan ort. Men kommen till stan, andra rondellen, hade jag ändrat mig. Fast jag behövde tanka, kom jag på sen jag vänt i nån lämplig rondell, så tillbaka igen. Naturligtvis borde jag inte ha gjort detta som vanligt. För det var fortfarande mörkt ute, och vid ena pumpen stod en bil med tre män i, varav två var ute. Min första impuls var att sticka därifrån igen, men  man ska ju inte tro andra om ont. När jag stannat vid pumpen bredvid, kom en av männen fram till mig. Jag öppnade bildörren lite, och han frågade om jag sprechen deutsch. Nej det gjorde jag ju inte. Han kunde mycket tyska men knappt nån engelska, med mig är det tvärtom. Han behövde tanka men hade bara "money" och "no card!". Min impuls var igen att köra därifrån illa kvickt. Var det öppet? Jag klev ur bilen och låste den nästan innan jag kommit ur. Mannen viftade med "money" (nästan tusen spänn) med "no card!". Man måste ha kort där, går inte med kontanter, och butiken var inte öppen.

Nånstans i svadan, två gånger hände det, föreslog mannen att få låna mitt kort och tanka! Jag låtsades inte höra och förstå. Hmm, vad göra... jo, jag kom på att det finns ju två bensinstationer andra sidan rondellen, så jag pekade så att han förstod och hävdade att där kunde man tanka med pengar! (Har ingen aning i grund och botten). Mannen blev nöjd och kilade tillbaka till sin bil och körde iväg. Strax innan hade det kommit en bil till med en svensk man som skulle tanka. Jag tänkte att han kan väl inte vara farlig (iofs var väl inte de andra heller det), utan förklarade vad som hänt. Han tyckte inte heller att det var nån bra idé att tanka på mitt kort, "det får finnas nån måtta på vänligheten".

Jag tankade själv snabbt som ögat, for in i bilen och körde därifrån. En annan väg, så jag inte skulle synas från de andra mackarna. Hade helst velat gå in på Coop och se ljus och andra människor, det var ensamt att köra hem i mörkret, men tänkte sen att jag nog inte skulle vara kvar i de där kvarteren. Muntrade upp mig med, att alla bilar jag mötte som bländade ner, var snälla människor som ville mig väl!

Men jag var riktigt uppskrämd (fast knepet med halvljusen funkade!). Man ska ju vara tolerant och hjälpa dem, men var går gränsen som Gunde säger, för sig själv? De var utan bensin, min bil gick 26 mil till innan bensinslut så jag hade lätt kunnat köra ifrån dem. De var i knipa på ett sätt och behövde hjälp. Ja, jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel. Hoppas de fick tanka till slut. Men i min värld var själva grejen väldig obehaglig.

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Skapa flashcards