Alla inlägg under juni 2011

Av Lena Carlsson - 30 juni 2011 18:06

Här sitter jag och försöker undvika att svettas ihjäl typ. Eller ja, det är hett iaf. Har hört att det ska bli "hård åska" inatt, det var väl roligt Knudsen? Själv betackar jag mig för det. Fast åska i luften har det väl varit hela dagen, jag steg upp tidigt men det brukar jag klara, men idag fick jag lägga mig vid tolv igen för jag orkade inte vara uppe, och sov så en och en halv timme. För att inte tala om Midas och Flye, de sov ännu längre!

Idag körde jag till Rottne och handlade, för där vet jag att de alltid har fänkål. Mina räkor kan ju inte ligga upptinade hur länge som helst. Så nu ikväll ska jag göra det som stod i Smp:s bilaga om fänkål just. På en annan sida stod det om restaurangen vid Göta kanal, och därifrån gör jag desserten med rabarber och godgubbar. Flarnen, kan jag väl tillstå, flöt ihop till en enda kaka. Men herregud jag kan väl bryta. Nu har jag iaf förberett så mycket som går. Det var ganska mycket av varan "stå kallt".

Jag har slut på färg i skrivaren (det har jag ofta) så jag skulle åkt in och fixat det idag. Men det har jag inte gjort. Synd, för då hade jag sluppit asa in till stan imorgon! Nu dammsuger min granne Tina. Så otroligt hurtigt i värmen! Det skulle jag också behöva, men just ikväll vill jag nog hellre sticka och bada!

Sen ska jag vara lite social. Tror jag. Ja, vi får se. Jag behöver någon annans åsikt i en fråga.

Av Lena Carlsson - 29 juni 2011 16:58

Förut gick jag in på en persons blogg för jag skulle lämna ett svar på en omröstning. Sen kom jag inte ut från sidan igen. Datorn bara plingade envist. Jag fick logga ut och starta om hela datorn bara för det.

På nyhetsmorgon idag så sa de att det skulle bli åska här i eftermiddag. Så jag ut i trädgården, klippte det sista av häcken och klippte gräs, kände att jag absolut måste klippa gräset, det skulle ju bli stora regnmängder med! Under tiden körde jag några maskiner tvätt och hängde ut, sen när allt sånt var klart så stack jag och badade... Nu kunde åskan få komma...

Men inte hundan har det börjat åska! Det var nog bara ett skrämskott för att få mig att uträtta saker idag, inte mañana... Bergis kommer det drumlandes inatt. Jag överväger att köra till Åseda / Björkå och lämna en säck grejer till Emmaus, det ligger småsaker överallt här (nåja inte överallt kanske) som skulle vara i den där säcken. Det skulle bli lite mer ordning ifall jag gjorde slag i saken.

Jag var nöjd med min insats i förmiddags förresten, och tänkte sen på, att denna förmiddagen skulle jag egentligen ha varit kvar i konserv...Västerås! Och så kommit hem sent i eftermiddag, och varit tvungen att klippa häcken imorgon! Nu borde jag egentligen ringa tre samtal, men oh vad jag är bra på att skjuta upp dem till morgondagen... Kan ju vara farligt att ringa idag, de som svarar kan bli arga! Eller hur.

Nej, om jag skulle fylla säcken då, och köra iväg... Bilen är ju nästan fulltankad,. Vad tycker du Knudsen, eller ska jag vänta med det med tills imorgon. Ni skulle förresten känna vilken enorm träningsvärk jag har i armar och ben, dels efter förra häckklippningen och sen den idoga klättringen i Utters stege. På sätt och vis saknar jag att ligga på det där trädäcket och sola, den delen saknar jag! Ändå något får man väl säga.

Av Lena Carlsson - 28 juni 2011 18:34

Nu är jag hemma igen! Och jag har gjort ett val, jag skulle mycket väl ha kunnat låta bli att blogga tills imorgon och då skrutit om min härliga Västerås-resa, men jag väljer att säga som det är. Jag upplevde boendet på det där hotellet som att bo i en konservburk. Om man tar det bit för bit, så är allting bra och sant som stod i reklamen! Röd stuga (mini) med vita knutar, sjönära och i sovrummet kunde man se fiskar precis utanför fönstret! Att bada gick utmärkt, det var ju bara att hoppa i ca en halvmeter från ytterdörren, och på trädäcket runtom kunde man ligga och sola eller sitta och äta. Bekväma sängar dessutom...

Men om man slår ihop det, så får man bara konstatera att det passade inte mig. Jo, hela första dagen var skön på alla vis, jag solade, badade en gång (det var ju tvunget efter en svettig resa), läste i min bok och löste kordord. Tillvaron gungade hela tiden eftersom det gick vågor, och eftersom det gick förbi så många motorbåtar så blev det svall också. Några körde ett varv runt, nära... För att inte tala om turistbåten, den gick nära den och stor var den och vilka svallvågor det blev !  Endel körde ända fram och tog kort.

Nere i sovdelen var det verkligen fiskar precis utanför fönstret, stora och små, hela tiden. Jag hade ju tänkt 2 nätter: en för att se på sjön by night och fiskarna, men fiskarna försvann när det blev mörkt. Och jag var stentrött. Men å andra sidan fick jag då verkligen känslan av konservburk, man klättrade ner till sovdelen på en stege genom ett "rör". Sen kunde man ju ligga där och titta upp genom detta "rör", och överst var ett stort tungt lock som man då öppnat innan. Öppnades precis som en burk dessutom, ni vet man viker undan det men det blir en liten bit över... Så helst hade jag faktiskt dunstat redan där. Men det gick ju inte, jag hade ingen annanstans att göra av mig. Och jag sov som en stock hela natten. På morgonen var det två stora gösar på plats, utöver all småfisk.

Det där locket var som sagt öppet hela tiden, så när jag gick omkring uppe inomhus var jag rädd att ramla ner i det. Hade ju räckt med en oväntad svallvåg!

Så ja, morgonen dag två (idag) valde jag att åka hem.

Jag passar inte på sjön i en konservburk. Jag är och förblir sommarstugemänniska! Och upplevelsen som skulle blivit semesterns höjdpunkt, blev ett hejans magplask.

Å andra sidan, när jag steg av tåget för att byta i Alvesta, steg Ingmar Nordström av samma tåg. För samma byte. Sen var tåget en timme försenat, så vi tog bussen. Både Nordström och jag. Det ni!

Av Lena Carlsson - 26 juni 2011 12:50

Idag är det såntdär kanonväder ute igen, sol från nästan molnfri himmel. Igår när jag körde förbi Älmhult så kom regnet ner i spannar... Aja det var ju deras problem som bor där! Idag fixar jag med mat som jag ska ha med till Västerås, pannkakor för de går att äta kalla om det kniper, och så kokta potatisar till den den där rökta makrillen. Och så gör jag mig bekväm och köper nån djupfryst historia samt två yoggibägare. Jag ringde upp de som står för det hela igårkväll, kände mig riktigt präktig efteråt! Man ska ju göra det... Vi bestämde hur dags vi ska träffas i hamnen, den här Peter ska ju skjutsa ut mig, och så fick jag endel annan info. Och så sa han vad som redan finns där som jag inte behöver ta med mig, men det var bara två saker som fastnade: kaffe och sjösjuketabletter!!    . Jag har bara varit sjösjuk en enda gång, och det var på Ålands hav, men den gången blev t.o.m de som jobbade på båten sjösjuka, så jag tror nog att jag ska reda mig...

Gunilla och Sigge har varit här för att lära sig hur larmet fungerar, det var så roligt för när Gunilla skulle sätta på det så är det ju lämpligt att sno sig ut genom ytterdörren så fort som möjligt. Men det gick inte för där stod Sigge, så hon kom inte ut utan ställde till ett larm.    . Men när hon fått göra det några gånger så gick det bättre. Vem vet, hon kanske till och med vågar gå utanför dörren i Halmstad med hädanefter?

Idag förväntas en massa grannar komma hem. Arma typer att trängas på Ölandsbron och allt däromkring i all trafik! Däremot gläder det mig att det väl är sol i G-ås med, och då får de som är där se stället från sin allra bästa sida!

De i P-ås råkade säga en dag, att nu ska vi en gång till thai-restaurangen i Norrhult och en gång till Pannkakshuset i Tolg! Det där sista skulle de aldrig sagt, nu fick jag ju vatten på min kvarn. M-hm, får se hur jag lyckas...

Nu blir det inget skrivet här förrän jag kommit hem igen, så nu behöver vissa somliga inte gå in varje dag! Ha det bra sålänge!

Av Lena Carlsson - 25 juni 2011 16:52

Tänk att datorn fick rätt! Den vägrade ju att skriva ut den där vägbeskrivningen till Österlens haflinger, och minsann, jag behövde den inte heller!

För jag hittade aldrig till gården, så det blev inget ridet utan bara en massa bilkörning. Jag ringde naturligtvis Rebecka som skulle leda turen, och hon ringde tillbaka 3 gånger, men jag kom ändå inte rätt. Visade sig till slut, att hon vägledde mig från Kivik, och jag var inte i närheten av Kivik. Jag körde efter eniros förslag till själva Ravlunda. Såg förresten inte en enda skylt till Ravlunda,så jag kan inte ha varit så nära som jag trodde. Jag såg havet en gång uppifrån höjderna,så då trodde jag att jag var i krokarna. Men nej.

Och som jag har längtat efter denna ridtur! Dumma människa som vanligt. Och hur många år jag velat se Haväng vet jag bara inte. Men det är väl inte för mig helt enkelt. Det var otroligt långa mil att köra hem, faktum är ju att jag satt i bilen och körde i ett sträck från halv elva till halv fem ungefär!

Kanske jag kan försöka åka dit nästa sommar, kanske... Men då måste jag ta reda på exakt var... där sprack det. Ägaren av stallet ringde just och beklagade det hela, och hon ska avveckla det hela till hösten. Jag blev erbjuden en ridtur imorgon, men sa inte att jag redan åkt hem, sa däremot att jag måste hem imorgon från Skåne. Jaja. De andra hade haft en fin tur iaf.

Kanske jag kan ta mig själv ner till Haväng nästa sommar. Utan häst och utan tid att passa, liksom... Men det var rätt skönt att hon ringde så har vi det avklarat... När jag beställde turen, fick jag numret till Rebecka för att ägaren själv inte skulle vara där. Men nu sa hon "Det var synd att du inte ringde mig för Rebecka är inte så säker på vägarna".

Jaa, snyft... Det är bara att packa för Västerås-resan och Utter Inn. Funderar på om jag ska ta en tur till, till Stall Sonakull. Samma hästras, och dit hittar jag ju!! Kunde väl ta en skymningstur denna gången, det är inte så långt heller när jag ska hem! Laura och jag! Jaja, jag hämtar mig väl... Men surt var det. Sen kan jag väl tycka, Rebecka sa att jag skulle svänga in på en smal grusväg, där det fanns en skylt med "Obehöriga motorfordon förbjudna". Sen fanns det en Haflinger-skylt nere vid gården. Är inte det lite osmart reklam, hur ska man kunna veta att man ska svänga in där det är förbjudet? Vore det inte bättre med en hästskylt där?


Av Lena Carlsson - 25 juni 2011 09:45

Nu ska jag snart iväg mot Skåne - om inte modet sviker. Eller så kan något annat svika, datorn har svikit mig till exempel! Det finns en förträfflig vägbeskrivning till dit jag ska på eniro,och den skulle jag då skriva ut. Så jag klickade på "skriv ut", och en ny sida med karta och själva vägbeskrivningen med stora bokstäver, visade sig. Men vad gjorde min dator? Jo, det blir ju en liten grön remsa längst ner, när den är full och försvunnit är sidan klar - nu har det gått en och en halv timme och sidan är fortfarande inte klar!!!

Så nu blev jag tvungen att skriva av alltihop för hand, tänk om jag då vetat det för länge sen, hade jag inte behövt ha datorn igång så himla länge.

Det verkar förresten avancerat att köra till Ravlunda, jag kanske fastnar längs vägen. Och hur gör man för att läsa beskrivningen och köra samtidigt? Andra säger att sådär håller inte jag på, sånt har jag kartboken till! Men de är ju klyftigare och förständigare än jag. Nu har jag 20 punkter jag ska hålla reda på, blir bra för var punkt jag avverkar.

De i P-ås kom inte den dagen jag fyllde, för då hade Kennert lagt sig vid halv sex på kvällen! Utan att veta varför, men eftersom Marie-Louise varit sängliggande en dag för knott-feber, gav vi Kennert den diagnosen med. Man kan bli så knottbiten att man får feber, det är fullt möjligt.

Klockan två ska jag vara i Ravlunda, en bra tid. Man får vara tacksam att jag inte skulle vara där vid typ nio på morgoen!

Jag fick förresten mail från Ramkvillabuss: jag hade blivit utvald till att få ett presentkort på 400:- mot att jag mellan den 23/6 - 4/7 beställde en tredagars resa som går i juli eller augusti. Så nu ska jag, helt ofrivilligt får tillstås, resa till Helsingfors sista helgen i juli! Den ofrivillige resenären. Men den helgen är jag åtminstone treledig, så jag kunde utnyttja presentkortet.

Detta innebär, att jag måste vara nervös hela juli månad ut. Eftersom jag alltid får sån ohygglig resfeber. Annars trodde jag, att bara semestern var slut skulle allt bli lugnt igen! Men nej, så var inte fallet.

Nu måste jag göra mig iordning och köra iväg. Usch vad jag är nervös för resan, både dit och hem (det är ju lika långt hem av nån anledning, och då får jag läsa beskrivningen baklänges dessutom). Däremot att rida ner till havet känns bara bra.

Av Lena Carlsson - 24 juni 2011 13:21

Kusinen i Älmhult tycker att jag inte skrivit nåt på länge, nej nej det har ju inte blivit nåt sen igår morgon! Igår fyllde jag år så då gick dagen åt dels till att baka ifall det kom någon gäst (det gjorde det inte), och sen var jag en tur ner till G-ås för att lämna tillbaka disken som jag haft hemma.

Verkar det som en juste uppdelning av torpet: när porslinet förvandlats till disk så är det mitt, sen när det är rent så är det släktens! Haha, ja det var väl bra.

Jag vet inte vad ni tycker om att läsa denna stilen, men den är himla rolig att skriva med iaf! Fast jag kanske ändrar den redan idag. Grejen är, att när man ändrat måste man logga ut igen, och sen logga in på nytt för att kunna ändra den om man nu inte ville ha den. Det är lite omständigt så...

Imorgon ska det här tantskrället ner till Skåne - Österlen - och rida. Ner till havet och Haväng. Sen måste jag börja packa för nästa resa. Undrar bara vad?? Som vädret är just nu lutar det ju inte åt solkläder direkt! Men så sa nån att det ska bli upp mot +24 grader nästa vecka. Så ja, så lite packning som möjligt men ändå så korrekt som möjligt.

Förut idag skulle jag köpa lite rökt lax, då var jag så inne i laxtänket att jag inte märkte att jag köpte makrill. När jag kom hem såg jag att det stod "makrill" med stora bokstäver på paketen. Men det gör inget, jag kan ta med den på resan, den är ju ändå rökt så den håller sig...

Jo som sagt, det kom ingen igår sen. Men Birgitta V ringde och jag sa att ni kan väl komma hit. Nej, de hade just satt fram kvällsmaten, så kunde inte jag komma dit? Fast jag trodde ju fortfarande då att de från P-ås skulle dyka upp (de brukar göra det). Men vid nio på kivällen insåg jag att nej, det skulle de inte, så då stoppade jag ner kakor och tårta och körde ut till L-holm iaf. Det duger gott åt mig att fira födelsedagen på ett gods!

Av Lena Carlsson - 23 juni 2011 04:05

Nu har jag egentligen inget att säga, mer än att jag sysslar med att byta stil på det jag skriver här, men datorn fastnade själv för en viss stil och så gick det inte att ändra på det. Så jag gick tillbaka till denna en stund så datorn hinner hämta sig!

Det finns ju massor med olika skrivstilar man kan använda, endel bra och endel hemska i mitt tycke, men man vet ju inte innan och vill pröva dem en och en de som ser intressanta ut i namnet. Visste ni t.ex att en skrivstil heter "Helig ravioli" ?  Den jag närmast tänkte pröva är "JR hand" . Om inte datorn misstycker...

Ute regnar det och jag har en massa planer för dagen. Om det vore nån fart på mig så satte jag igårn nu när jag ändå är uppe, men tror inte det låter sig göras kom jag på nu. Jag har ärende ner till Blekinge och till Växjö, men kör jag ner till Blekinge nu, så ja, är jag väl tillbaka vid sju - halvåtta. Och affärerna i stan öppnar först halv tio. Vore ett himla slöseri med bensin alltså!

Tänkte ni förresten på det: jag åkte till Burg verkligen! Trots att en viss person sa till mig att det var slöseri med tid, och att jag skulle nöjt mig med att åka till Växjö! Aj aj aj så jag bär mig åt... Jag velar själv nu över, hur jädra klokt det är att köra till Österlens haflinger. Det är långt  dit, för att bara rida en tur och sen köra hem igen!! Fast jag har ju semester.... Beräknad körtid enligt eniro är två timmar och 40 minuter ca... Grejen med vem som ska vakta huset när jag är i V-ås har förresten löst sig! Men har andra planer för när Veteranpoolen ringer... Nej usch, nu är jag trött, nu har nog vargtimmen passerat. Nu skulle det sitta bra med en dusch och sen lägga sig igen! Tror jag ialla fall...

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards