Alla inlägg under september 2010

Av Lena Carlsson - 30 september 2010 16:17

Idag har jag haft en vilodag helt enkelt, har handlat det jag var utan, och torkat ur kylskåpet. Nödvändigt även det. Tio över tolv la jag mig igen, och sov till tjugo över två. Nästa projekt är att gå upp till Järnia och fixa nya dammsugarpåsar, och se där en nödvändighet till! Dammsuga alltså!

Annars är jag inte så särskilt pigg, får väl fortsätta vila och vara aktiv imorgon istället. Fast det är fel det med, vet jag. Men nu drar det mot kväll, inte så bra vara i skogen då, mörkt bland träden... Har förresten fler lattjo övningar till morgondagen, he-he. Idag stannade jag hemma trots rehab-möte på jobbet, kan nån människa förklara varför de alltid ska ligga på ens enda lediga dag??

Nu ska jag ta mej en kopp kaffe, sen blir det ut en liten runda. Kanske klappa Filippa i förbifarten med, hon är ute och skäller.

Av Lena Carlsson - 26 september 2010 18:52

Idag har varit precis en sån dag jag ville ha - blåst och igenmulet! Har jag då legat pall i sängen hela dagen - nej självklart inte. Det var bara en önskan... Eller såhär, inatt vaknade jag till och hörde något väsande. Tänkte "oj, vad det blåser ute", men det var fel, för när jag vaknade insåg jag att det var mitt öra som lät. Jag hade lock för örat. Jag stövlade ner i källaren och slängde in lite tvätt, det var ju dumt gjort på sätt och vis. För sen kunde jag ju inte somna ifrån den, annars hade jag gärna gjort det. Och sen resten av dagen har jag hängt upp mig på hur mycket örat väsnades, så det har varit en trött dag helt enkelt. Typiskt. Ikväll är det rätt bra, ganska tyst alltså, men nu är det ju försent att lägga sig, jag menar, nu ska jag ju snart lägga mig! Kan någon vara klantigare än jag??

Jag la mig en gång i eftermiddag - men vips då kom de i Pilås. Görgen skulle hjälpa mig att sätta upp spegeln i badrummet. Hittar jag då de fyra klämmorna - nejdå! De är puts väck, finns bara inte nånstans! Klanterian klantera. Så vi fikade och gjorde lite annat, och sen åkte de hem igen. Och jag fattar inte var jag har klämmorna!

Av Lena Carlsson - 25 september 2010 19:50

Tänkte bara slänga in några ord om dagens väder! I den mån jag märkt av det, ha-ha, för jag tog väldigt rejäl sovmorgon idag! Eller, först körde jag in till stan och gick en vända på torget, kom in halv nio och det var gratis parkering till kl 9:00. Så det fick gå undan lite, men jag visste vad jag var ute efter så det klarade sig. Sen körde jag hem igen och mumsade frukost och pysslade lite. Sen la jag mig igen och sov vidare.

När jag väl fick av mig att stiga upp, var det samma sommarväder idag som igår. Så då var det skamligt att jag legat så länge. Men men, upp kom jag och ut. Placerade blommorna jag köpt, där det var tänkt. Gick inte på räls men det gick. Sen beslöt jag att gå en lång promenad, men blev bara hälften av vad jag tänkt för det kom upp något som påminde om ett åskmoln. Insåg då, att längs med landsvägen var det bara skog, inte mycket att ta skydd i! När det så hördes ett brak fick jag en himla fart hem! Fast sen visade det sig vara något annat, vet inte vad...

Grannarna var ute och röjde i trädgården, och de hade olika besked om vädret. De hade också trott att det där mörka molnet innehöll åska. Nu sa den ena att inatt skulle det bli ett förfärligt regnväder, och den andre sa att det skulle bli minus. Då blir det ju snö om man slår ihop det! Så ja, nu får vi se vem som har rätt.

Dags att sätta på snödäcken är det iaf, stod det i tidningen idag. Milde tid och herregud med för den delen, det är ju fortf sommar ute!!!

Av Lena Carlsson - 24 september 2010 19:15

Eftersom jag jobbade bort hela gårdagen, som var rena sommardagen, så tog jag igen det idag. Har varit ute och röjt runt i trädgården från middag till nu så gott som! Klippt ner buskar, tagit upp vissna plantor ur krukorna och satt ljung istället, och det allra värsta: klippt ner min klängväxt! Den hade tagit över en och en halv fönsterruta, iofs hade jag inget emot det, så jag hade bara tänkt ta lite. Jag fick iaf på skallriga ben klättra upp på stegen, ja, första försöket gick inte. Jag tog en paus och passade på att hänga ut min tvätt (3 maskiner) istället, och medan jag gjorde det så insåg jag att det väl bara att kliva på uppför stegen! Sagt och gjort, jag spänstade upp 8 pinnar! Förut låg rekordet på 6... Väl där, så insåg jag att växtens rötter snott sig runt en elsladd som går uppe vid taket. Insåg också, att jag skulle bli tvungen att klättra upp och ta bort den. Värst var att få stegen att stå jämnt. Gick med hjälp av två morgontidningar, ha-ha!   . Sen var jag tvungen att gå upp på nionde pinnen! Jaa, och när jag klippte av den tunna tråden till rot, som snott sig några varv runt elsladden, susade hela rasket ner! Oops då! Så det var bara att ta ner och slänga, så nu har jag tre rena rutor igen!

Vill påpeka, att det är bara att klättra uppåt som ger skak i benen, när jag väl är uppe är det inga problem. Då fixar jag det jag ska. Och det var schysst utsikt över sjön däruppifrån. Och det var rent i hängrännan!

Nu har jag träningsvärk, så jag undrar hur det ska kännas imorgon...

Av Lena Carlsson - 22 september 2010 19:25

Igår gjorde jag just ingenting, bara tänkte på vad jag kunde  gjort. Å andra sidan var det min lediga dag efter helgen. Jag var en svängom in till stan och handlade ihop till en lammgryta av något slag, svindyrt blev det. Väl hemma fixade jag med det och så satte jag det på kokning, skulle koka i 2 timmar... Ja, och just när det kokat en halvtimme, ringde Birgitta V och ville ha med mig ut i skogen för att plocka lingon och blåbär! Är det inte typiskt? Fast det dröjde innan hon kom, och jag stängde av grytan först när bilen stannat utanför.

Att plocka bär var sådär enkelt, lingonen OK men blåbären sa ju bara slafs när man tog i dem... Jag fick ihop 9 dl lingon och nån halvliter blåbär som inte sa slafs. Otroligt ledbruten samt präktigt hungrig  åkte jag hem. Men det hjälpte inte att vara hungrig, grytan skulle koka en timme till, punkt slut. Efter det skulle man tillsätta torkade fikon, aprikoser och krossade tomater, och så skulle det koka 20 min till! Vid det laget, var jag knäsvag. Men  då var det ju klart för att ätas!

Senare på kvällen hittade jag den halva tetran med tomater, som blivit stående framme. När jag skulle sätta in den i kylen, tappade jag taget och den for i golvet. Är det någon som vet hur högt nånting sånt kan stänka?? I taket fick jag en fläck! Utöver allt jag fick över mig själv, och så blev det golvmoppning...

Nu ska jag hälla upp lingonen i burkar (nu ser du famoja vad jag har alla glasburkar till!), sen ska jag värma käk som jag ska äta i sällskap med de i "Halvåtta hos mig". Mums på er!!

Av Lena Carlsson - 18 september 2010 17:39

Skulle egentligen inte skrivit något idag, finns inget att säga helt enkelt eftersom det är en jobbardag. Men jag måste ju klanta mig, och det kan jag tala om. Jag handlade innan jag körde hem, kom t.o.m ihåg ägg utan att ha skrivit upp det. Däremot kom jag inte ihåg att ta med dem hem från affären. Fast naturligtvis hade jag betalat dem.

Jag som var så nöjd med att ha mer pengar i plånkan än jag trodde. Nu är de slut, för jag fick gå till affären här och köpa nya ägg. Så nu kan jag ju vara mallig över den ensamma tjugan. Iofs hade jag glömt att köpa tvål.

Igår plockade jag lite lingon som fattades till ett kok. Håhåjaja, så nu har jag några burkar sån sylt. Fast det ska bli mer förstås.

Nej, nu har jag inga mer klanterier att komma med idag.

Av Lena Carlsson - 17 september 2010 09:16

Igår förmiddag gjorde jag äppelmos, hade en massa små fallfrukt äpplen liggande, de var för små (och opålitliga) att äta direkt. Sen på eftermiddan åkte jag ut i skogen och plockade svamp och lingon. Trattisarna växer så det dånar nu, igår fanns det helt nya hobbar på nya ställen! Det lovar gott inför nästa månad!

Det regnade förstås igår, kom tre regnskurar medan jag plockade lingonen. Förvisso hittade jag inte särskilt mycket bär, hade för mig att där skulle vara mycket men det är många år sen jag var där. Jaja, får ge mig ut i dag igen!

På kvällen var det kören, där sprack både "Halv åtta hos mig" och "Idol". Hm! som en viss person skulle ha uttryckt det. Inte nog med det, som Sten Broman skulle sagt, vår nya kantor är ryska, så hon var svår att förstå i början. Dessutom spelade hon sina noter och vi skulle sjunga våra, jag menar så gjorde inte Sonja! Hon spelade våra slingor tills vi kunde dem. Jag menar kan man inte läsa noter så är det inte lätt att sjunga efter dem...utan hjälp... Å andra sidan ska hon inte vara kvar, nya kantorn, det var något med Domkyrkan (min ryska är inte vad den borde, sa jag ju!). Så nu ska vi börja sjunga med en annan kör, är väl OK men den är ju i nästa by och på annan tid! Så nu får vi se om det blir något. Marie-Louise och A-C hoppade nästan av direkt, den enda som som vanligt var på hugget var Gunilla glad. Men hon är ju alltid glad.

Av Lena Carlsson - 15 september 2010 09:45

Igår fick jag två morgontidningar - idag ingen!! Eftersom jag la mig sent igår, satt uppe och löste korsord eftersom jag ju är ledig idag, och trots detta vaknade vid tredraget och varit vaken sen!!, inser jag verkligen inte det roliga i det hela. Så nu ska det suras ska jag säga. För var får jag tag i en ny tidning NU? Innan jag hugger in på frukosten?

Å andra sidan fick jag min veckotidning, som kommer ihop med morgontidningen. Jag undrar om det är så, att jag, när jag ändå var så vaken, borde gått ut vid fyra - halv fem och hämtat.

Såg i ett inlägg, att Lady Gaga hade dykt upp iförd en klänning gjord av kött. Gud så äckligt att ha på sig!!! Samt lagt en biff eller vad det var, över håret som pynt. Oh, så äckligt! Allvarligt, vem av er skulle vilja gå och köpa en köttbit, för att sen efter kassan riva upp paketen och lägga den över håret? Säga till kassörskan:

- Är jag fin nu? Kanske lite mer till vänster, vad tycker du?

Snacka om att man skulle bli betraktad som normal. Not!

Nej, nu är det dags att fixa frukost. Så kanske jag iaf vaknar. Fast tro det eller ej, det viktigaste som jag skulle göra idag, har jag redan gjort! Nej, det var inte att blogga    !! Däremot ett mejl. Minsann, kan om jag vill!!


Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards