Alla inlägg den 31 juli 2011

Av Lena Carlsson - 31 juli 2011 17:32

Då var jag hemma från Helsingfors! Det var en jättebra resa får jag säga, bra väder och lagom mycket att göra dvs mest vilsamt! Vi åkte med Mariella först till Mariehamn (Åland) och sen vidare då till själva Finland, Knudsen båten avgick från Sthlm vid 17:00 och la till i Helsingfors vid kvart i tio nästa dag. Du får räkna själv hur många timmar det blir! Som jag sa så var det som sagt en kort stopp på Åland, och sen låg båten still - hur länge vet jag inte - i farleden, på så sätt kan man köpa tax free, ha-ha   ! Fast jag köpte bara en liten flaska champagne (här satsar vi på att vara lediga nyår!) samt en flaska schampoo i flaskväg! Och så en rad choklad, alltså en rad - eller två - chokladflaskor med "starkt" i. Ett bra sätt att få i sig lite lagom av den varan...   

Första kvällen var mat beställd på båten, vi hade också förträfflig sittplats längst fram i fören. Så var det inte sen, frukosten fick man sitta var man ville, och redan på fredan (!) skulle man beställa lördagens middag samt bli tilldelad bord. Vi fick förall del ett bra bord, och valde buffé då med.

Det var naturligtvis underhållning på färjan, ett band som spelade nån sorts dansmusik. De flesta som var uppe och stuffade var barn! Fast en gång var två par uppe (vuxna då), det ena äldre och det andra yngre. Otroligt nog lyckades de dansa ihop! Hur  lyckas man med det när man har hela dansbanan?

Helsingfors var en trevlig upplevelse, men det ville till att man kunde engelska! Det kan jag väl kan man tycka, men vad heter egentligen "bägare" t.ex.? När vi åkt en rundtur i stan, skulle vi gå av bussen och gå själva på stan då några timmar. Då, särskilt eftersom bussen stannade i ett gathörn där det fanns inte mindre än tre kaffeställen, tyckte jag att iaf jag ville ha det först! Så vi letade rätt på ett ställe som också sålde glass. Så: vad heter bägare?

Sen gick vi in på Stockmanns. Där finns ju "allt". Jag siktade (fel som vanligt) på att ge kantor Sonja en temugg från Marimekko (nu nästan haglar det här), men si där tänkte jag fel. För de jag hade sällskap med (nästan Braåsbor med, gamla bekanta), hade inget intresse av den affären "för den är ju så dyr". Istället blev det ett sorts hjärta med plats för 3 värmeljus i (billig). Inget fel på det men... Det är ju det jag säger, sällskap i all ära men man ska gå själv på stan!! När vi kom tbx till färjan, hade Lena C köpt saker, G Svensson hade inte köpt en enda grej... Tänk när vi kommer hem igen, kan hon växla tbx alla euros, medan jag får växla det skrap jag har kvar... Klumpia jag som vanligt.

Jag hade A-hytt med havsutsikt. Apropå ingenting! Nyligen nämnda Svenssons hade hytten jämte mig. På kvällen gick vi en runda i taxfree-butiken. Samma sak hände: Lena Slös köpte lite som ni vet, G Svensson inget.

Kvällen tillbringade vi vid dansbanan igen. Två personer såg vi som hade sina pyttesmå bebisar med sig, och då snackar jag de var små. Inte halvåravis eller så. Kan deras öron ha gillat musiken?

Apropå detta: i pauserna spelades också musik. Bl.a "Living next door to Alice" --- på finska antar jag!! Snälla, finländare i all ära - men man sabbar inte en låt som "Living next door to Alicepå det viset!!! Däremot var det roligt att se alla dansstilar som finns.

Söndag skulle vi - allaredan - åka hem igen. Suck! Jag kommer absolut att besöka Helsingfors igen, frågan är bara hur. Nästa gång borde man ju klara det själv, jag menar man behöver ju inte ens boka hotell, man bor ju på båten. Och jag måste ju inte åka en helg. Hm hm - den gången ska jag ha pengar med mig, för jag såg saker även inne på Stockmanns som jag ville ha: ni vet sånadär kor som skulle målas för några år sedan? Fanns där:

1) slapp ko på stranden

2) ko badande i en stor kopp cappucino

3) motionerande ko iförd trikåer, benvärmare osv

4) platt bonde liggande under sin ko

Med mera! Och så Marimekko då... Nån som vill ha mitt dåliga sällskap till våren t.ex.??

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards