Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

A tribute to Helena and Vega

Av Lena Carlsson - 17 maj 2011 19:25

Nu ska här skrytas om mig först dock! Jag hittade ett nytt recept på Drömmar, gjorde dem och åååh vad möra, platta, spruckna, bleka och fina de blev! Möra och sega i smaken, jag måste bara tala om detta förstår ni! I rena glädjen bakade jag Landgångar med, som också blev bra, hi-hi på mig!

Jo, Helena. Hon bor mitt emellan G-ås och Tingsryd (vore rena drömläget för mig). När hon var 18 tog hon körkort, men vid 21 fick hon en tumör i huvudet, så hon har inte fått köra bil sedan. Jag har tappat räkningen på hur gammal hon är nu, ska rådfråga Eniro, ett ögonblick! Nej, de visste inte. Aja, klart mycket yngre än mig... Hon jobbar inom äldreomsorgen i Växjö, och har lika oregelbundna tider som jag. När hon ska till jobbet, tar hon mopeden in till Tingsryd, och därifrån tar hon bussen. När hon ska hem, nu vet jag inte om de jobbar ända till 22 precis som vi men i alla fall, tar hon bussen ner till stan, sen vidare därifrån tillbaka till Tingsryd - och så mopeden sista milen! Detta, brudar, är tuffa tag höst och vinter tycker jag!!!

Vega å sin sida, bodde "i andra änden av sjön", d.v.s min sjö Getråsen. I ett hus som ligger i slutet av en privat väg, vi snackar långt ute i skogen, visserligen med sjöutsikt. Hon jobbade på ålderdomshemmet, som det hette då, i Eringsboda. Över en mil emellan, kan tänka mig en mil och tre kilometer... Sisådär. Detta cyklade Vega, till och från jobbet, utan en enda gatlykta längs hela vägen! Som ni vet, som varit i min stuga, så är det väl en 7 km landsväg, sen in i rena skogen. Tänk att cykla detta ensam på hösten och vintern! Jag träffade Vega förra året var det väl, och tanten, runt 80 - 90 nånting, hade figur som en tonåring.

Det är såna bruttor man kan tänka på, när man själv sitter i bilen på väg till och från jobbet. Rediga envisa smålänningar!


 
 
Lotta - enkakaiugnen

Lotta - enkakaiugnen

18 maj 2011 16:02

Hej1 Vad kul att du fick till drömmarna! Kom du på felet med första omgången? Var det receptet eftersom du lyckades andra gången? I så fall, vad skilde recepten åt? Nyfiken eftersom det kan vara lite lärorikt :)

http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Lena Carlsson

18 maj 2011 22:08

I andra receptet ingick det olja - tror det var det... För när andra degen också ville smula sig, tog jag på eget bevåg i lite mer smör, och vips höll det ju ihop bättre! Kan också vara att "första smöret" var kallare och hårdare än det "andra".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Carlsson - 25 oktober 2014 18:06

Idag har jag en slöööö dag, antar jag! Först körde jag in till torget och köpte ljung samt en krans, så nu kan jag ge mig ner och fixa graven när jag vill, och sen hem och äta frukost. Den blev sen den, ja... Nåja sen har jag inte gjort mer. Behöver ...

Av Lena Carlsson - 19 augusti 2014 18:56

Läser andras bloggar och tänker att jag kanske behöver skriva något själv... Fast vet inte vad. Efter detta ska jag i alla fall koka potatissoppa för det skulle jag gjort igår, men som jag höll på med annat så tog tiden slut. Dystert väder är det, ...

Av Lena Carlsson - 17 juli 2014 14:51

Jaha, jag hade tänkt stänga av datorn men nu har undulaterna somnat så ja, då får jag väl låta dem sova en stund då. Annars hade jag tänkt gå och sätta på en kopp java, det är ju tre timmar sen förra gången! Ute är det bra väder, dvs inte strålande s...

Av Lena Carlsson - 9 juni 2014 17:13

Jo, jag tänkte som så att ett inlägg här i halvåret kan ni ju ändå få... så här kommer ett. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det är tur att datorn kommer ihåg mitt användarnamn och lösenord. Min arg-blogg har jag däremot tappat bort - ig...

Av Lena Carlsson - 7 april 2014 10:47

Läste en annan persons blogg och kom på vilken evighet sen det är sen jag var här... Oj då. Jaha, det har blivit vår säger de. Förvisso kallt ute. Jag funderar på vilken dag eller vilka dagar jag ska gå ut med Daisy denna veckan. Ikväll kommer ju Lin...

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards