Alla inlägg den 14 november 2009

Av Lena Carlsson - 14 november 2009 11:03

Jaha, hörni, här sitter jag och dräller. Jag har egentligen massor av löv som väntar mig, hela baksidan är kvar. So what? Det är vindstilla ute! Och jag ska gå ut, klockan är faktiskt bara elva!

Jag har just stängt av Nyhetsmorgon. Tv:n måste ju vila emellanåt. Just innan jag stängde av visade de en sekvens från nya filmen "The Cove", handlar om vad japanerna gör med de delfiner som inte går till delfinarier. Framgick inte vad som skiljer ena delfinen från den andra i det fallet. I alla fall så fångas de med nät, och som sagt blir de kvar så binds de i nån lämplig fena (om jag fattade rätt) och huggs ihjäl med spjut. Huggs och huggs. En delfin försökte sticka mot land, hoppandes över näten, men när den kom rätt långt in så blödde den för mycket, tog ett andetag och sjönk sedan död.

Hon som filmade grät.

Alternativet japanerna hade, var förstås att släppa dessa delfiner lösa igen. Men så smart är inte människan, om de kommit på att man kan tjäna pengar även på dem. Så de säljer delfinköttet som valkött, hej hopp! Motiv som de skyller på för att inte erkänna pengar? Lika självklart det: delfinerna äter upp all fisken i havet. Fy skäms!

Fast han som spelat in filmen sa att delfinen funnits i 55 miljoner år, och att det är människan som fiskar ut haven.

Det är väl som älgarna i skogen: de måste jagas för de äter av träden annars. Hu hu!

Detta med delfinerna har ingen känt till förrän nu. Ja kära medmänniskor, det är säkert mycket djurplågeri som vi inte känner till. Ännu. Människan tycks ha särskilt god uppfinningsrikedom vad gäller det. Dock har filmen redan haft stor effekt. Även om han som spelat in den, är hotad till livet i Japan.

Sista bilden visade hur havsviken, efter slakten, inte var blå eller grön som havsvatten är, utan rött, rött, rött...


Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards