Alla inlägg under september 2011

Av Lena Carlsson - 19 september 2011 18:08

Nu har jag varit lite stollig på nätet en stund - jag vet inte hur länge som väl är - och jag tänker inte tala om vad jag letat på! Men det är inget farligt så, snarare löjligt... Så typiskt mig. Aja.

Jobbat helgen klar, nästa gång är det de andras tur! Skulle gjort nytta för mig i trädgården men har ju suttit av tiden här... Nåväl, jag hinner fortfarande ut om jag vill. Men det känns inte alls som måndag idag, jag är ju nästan ledig imorgon! Helt ledig ska man aldrig vara, vad ska man vara det för. Idag fifflade jag lite med tiden när jag skulle gå hem, ja, några minuter innan så skulle jag hjälpa en boende till sängen. Tanten hamnade ytterst, och då snackar vi ytterst, på sängkanten, vi försökte båda två att hon skulle komma upp men till slut fick jag sätta henne på golvet. Sen vet ni hur man gör, detta tog sin tid. Och så hade såväl AMF som IG för sig att jag inte slutade förrän tre, så vi la en till efter det. Sen var klockan fem i tre när jag kom ner, så då skrev jag i datorn om tanten som föll, och sen lite till... Och vips hade jag lagt på en halvtimme. Ha! Alltså jag menar en halvtimme från halv tre.

Nu fick jag en liten tanke - hi-hi-hi, ha-ha-ha ja du milde men det vore säkert kul...! Vad? Nej, det är helt privat! Ha-ha-ha-ha! Undrar hur det skulle sluta, ho-ha-ha-ha....

Jag vill ut i skogen och, ja ni vet vad man gör där, men då blir det en massa hoppande och vrålande igen när Fästing-fia eller vad jag ska kalla mig drar på mig en massa ohyra igen.

Nu väntar jag som vanligt på att bröddegen ska jäsa. Den ska jäsa 2 - 3 timmar, men vem vet, jag har suttit så länge att den kanske är klar... Nej, det var den inte! Det blir lagom klart till att "112 på liv och död"  börjar, alltså jag ska inte börja baka ut den då, utan då ska den vara i ugnen! Den bakas på kallt vatten, men jäst har den, jag kollade just!

Jag låg vaken hela natten tills idag, inte undra på att jag får fnoskiga tankar nu. Försökte fördriva tiden med att tänka på roliga saker då, men hjärnan var för trött. Eller så blev det lite för roligt och invecklat. Aja det kommer fler nätter.

Av Lena Carlsson - 18 september 2011 11:36

Nu har jag just rensat kantareller. Jag var iväg och plockade nån halvliter gula och nån halvliter trattar igår kväll. Vet att det inte låter mycket en höst som den här, men det var ändå något. Det är som de där 29 kronorna jag fick tillbaka på skatten, man får vara glad för det lilla!

Enda felet är att de gula växer under en gran, verkligen nära stammen, så man måste krypa under grenarna. Och - ghaaaaa! - två fästingar på mig. En på axeln på jackan - smäcka bort - men den andra krypande i nacken. Jag hatar det där krypandet i nacken!!!

Jag tänkte på att det är söndag idag, på den tiden jag hade häst, hade vi en höst körkurs på söndagar just. Det var nästan det roligaste av allt jag gjorde med Patrick. Han hade kanske tänkt sig en lååång slapp söndag utan arbete, men å andra sidan tror jag inte han hade något emot en annorlunda övning. Han gick fint med vagnen ialla fall. Ja OK, en gång stack han så vagnen for åt ena hållet och vi människor åt ett annat, men sånt råkade alla ut för. Alla drabbades av något. I vilket fall, så var ju Patrick dubbelt så gammal som de andra hästarna, han var inriden och kunde ett antal kommandon. Så när de andra tragglade grunder i ridhuset, fick vi ta vagnen och köra ut. När vi kom hem, lagom till kafferasten, sa Lena Blomqvist en gång:

- Det där ser ju sympatiskt ut. Varvid Helena Johansson sa:

- Sympatrickskt.

Det ordet la jag gärna på minnet - min häst var sympatricksk!

Nu är det lugna gatan i samhället. Vår ICA-butik har börjat öppna redan vid nio på söndagar. Uj vad bensin och tid man sparar på att slippa asa iväg till Lenhovda eller Växjö! Jag funderar på att ringa AMF, hon kan behöva bli påmind om jobbet på sin lediga helg, nej men jag undrar ifall de kan ta allt mitt sly till återvinningen nån dag. Sen kan man ju fråga sig vilken dag då, eftersom det är öppet tisdag och torsdag efm, och då är jag på jobbet. Aja vi får se.

Av Lena Carlsson - 16 september 2011 12:58

Nu är då äntligen allt som det ska vara!! Det vill säga, jag har bytt tillbaka datorn till det (fungerande) system jag hade förut, allt är tillbakakopplat igen... Man ska inte alltid förakta det bakåtsträvande! Jag fick äntligen tag i Telia, på felsök var det plats nummer 29, men i kön till abonnemang var jag nummer tre...säger inget mer... De sa ialla fall, att när jag hade larm skulle jag inte ha bredbandstelefoni! Man kan ju, såhär i efterhand, tycka att jag kunde tänkt på det själv då i affären när jag gick med på det. Men å andra sidan kunde han som stod i affären, också tänkt på det, för hur det är så vet ju han mer än jag om det hela.

Och så har jag klippt ner mina rosor, de vilda! Att de var inte bara vilda utan sjövilda bevisas av, att jag fick använda såg! Det blev sågspån på marken, så tjocka och grova var "stammarna"! Fast de som sitter fast i taket har jag inte kommit åt, stolen var för låg och stegen för lång... Klurar vidare.

Bra att det här med Telia löste sig per telefon, så jag slapp köra in till stan. Saving petrol! Nu ska jag göra mig redo att åka och jobba. När jag ringde till Telia sa jag förresten att "före helgen gick jag på ett.....". Men det är ju för jösse namn helgen jag har framför mig! Men har man nu varit ledig två dagar, och så ska gå på fyra dagar nu, visst tror man att helgen just passerat, och att det är måndag i morgon?

Av Lena Carlsson - 15 september 2011 19:17

Idag har vi varit iväg 4 stycken plus en från Växjö, på utbildning i Ängelholm. Datautbildning. Jag slapp köra, det uppskattar jag särskilt! Det är ju alltid lite lagom kul att göra sånthär en ledig dag, men utbildningen var lärorik och tiden gick fort. Nu ska man inte förvänta sig att jag kommer att spruta nya läror runt mig hela helgen, för jag måste köra det några varv på datorn för mig själv först. Sen kanske det kommer poppandes lite då och då!

Jag vet att det är dumt att jag fungerar så, finns det medicin mot det? Jag menar, har andra människor varit iväg så går det rakt in i huvudet på dem, och de delar genast med sig till de som vet mindre då. Men jag är lite pucko så med.   

Igår kväll hade jag efter ett antal timmar kopplat datorn till nåt nytt hoppsan från Telia, ja, bredbandstelefoni heter det ju! Tror någon människa då att jag klarade detta? Nej, det gjorde jag inte. Den fasta telefonen är stendöd, och den drog larmet med sig i fallet. Jag ringde och skulle skälla på Telia, men dels fick man inte prata med någon, de hade ju stängt för länge sen, och dessutom "felsökte de på mitt telefonnummer och fann inga fel". VAD GÖR MAN?? Så imorgon ska jag in till Teliaaffären igen och gorma på dem!   

Jag blev så arg igår kväll att jag valde på, om jag skulle brista i gråt av ilska eller skälla på någon (helst T). Så jag ringde till B-torp och fick låna deras dator för att skicka ett mail eller något till T:s kundtjänst. Eller allra helst chatta med dem, men herregud för det var det 50 minuters väntetid! Jag ska nu göra allt för att få byta tillbaka till mitt gamla abonnemang. Jag har brutit sådana avtal förr, jag vet att det går.

Nu börjar strax "Halvåtta hos mig".  Apropå det, frågade jag Shema om hon skulle se "Fångarna på fortet"  på lördag. Inte helt oväntat skulle hon inte se det frivilligt iaf. Fast hon ändrade ansiktsuttryck när jag sa, att döttrarna Montazami skulle vara med. Så vem vet, hon kanske överraskar sig själv? Hi-hi!

Av Lena Carlsson - 14 september 2011 16:47

Nu har jag suttit en massa timmar framför datorn bara... Varför det då, jag har ju inte bloggat ialla fall! Nej, jag har installerat en massa nytt, och det tar tid och evighet när jag ska göra det, eller det tar tid och evighet ens innan jag fattar vad jag ska göra. Och hur. Men jag behövde inte ringa supporten en enda gång iaf, he-he, "ingenting är omöjligt"! Bara mer eller mindre tålamodsprövande.

Så de där rosorna har jag inte klippt ner än. Det började med att jag skulle ringa, och då var den fasta telefonen stendöd. Jag utgick förstås från att jag inte betalat räkningen, fast det hade jag. Och sen var cirkusen igång. Men innan jag blev framkopplad till rätt person, kom jag på felet själv: jag skulle ha kopplat in det här till datorn igår. Larmet fungerade inte heller hundra, det går ju på telefonen. Ja, och så går telefonen via datorn!

Så jag har haft en ganska nervös eftermiddag, dels om jag alls skulle klara det, och sen med den röda rutan "Datorn är hotad", blir ju det när man måste ta bort det gamla skyddet och det tar tid att installera det nya. Men nu ska väl allt bara på plats hoppas jag!! Och det är ännu inte försent att gå ut och klippa, så det så!

Av Lena Carlsson - 14 september 2011 09:06

Ja, jag skulle dra upp persiennerna åt fåglarna förut. De har varit nerdragna hela sommaren, för annars steker solen rakt på pippiarna och det är inte populärt. Men då råkade jag riva ner, eller hur det nu gick till, en pelargon som stod där, och den fanns i en rätt stor ytterkruka i rätt tjockt porslin. Krukan höll, och det gjorde förvisso foten med som den landade på... Men det gjorde ont!!! Jag fick halta runt tre varv i huset, ivrigt jämrande och ojande.

Pelargonen klarade sig också hyfsat bra.

I förrgår lyxade jag ju mig med att sluta redan klockan två, och när jag kom hem tog jag med bilen på spa-upplevelse. Den fick både framdäcket pumpat (där var verkligen väldigt lite luft), ny lampa i baklyktan och dessutom påfyllning av bensin. Den måste ha undrat vad som flög i mig!

Natten har varit klarvaken, tråkigt men nu var det så. Försökte hitta något roligt att tänka på men det gick inte heller, tänkte på jobbet bara. Aja är man dum så är man.

Och Katia håller på, hon skulle visst stanna ett dygn till sa de. Ja, jag körde in till Norremark idag på morgonen, det var inte meningen men nu blev det så, och då hörde jag på radio. Åh, innan jag ens hunnit ut till Växjövägen hade de spelat Sveriges bästa rocklåt "Jag ska köpa vingar för pengarna"! Sen följde"Give a little bit", och så en till lika bra men som jag inte kommer på namnet just nu, men det är en riktig såndär wqke-me-up. Lagom vid Norremark kom "Kärleken är evig". Ovanpå detta spelades "I will be popular"  inne på Coop.

Från början var det meningen att jag skulle ligga länge, och sen gå ner till affären här och handla. Men nu när jag var vaken typ jättetidigt så varför pressa i tre timmar till... Så nu har jag haft en riktig helg-frukost. Ohyfsat? Ja, verkligen, sånt har andra på helgerna, det är sant. Men den gjorde inte ont att äta kan jag lova! Apelsin  + granatäpple med keso - vaniljsocker - kli - linfrö, en smörgås, lite yoggi med min müsli som är riktigt tuggedryg, samt juice och chokladkaffe (mjölk +socker +kakao samt bryggt kaffe), blir sorts café au lait. Skulle varit Pucko enligt receptet, men fick inte av mig att köpa det. Ja, så avslutade jag det med en halv grape och en halv kopp kaffe! Nu klarar jag mig till ikväll, lätt, vilket är meningen också!

Nu ska jag göra ett nytt försök att dra upp persiennen.

Av Lena Carlsson - 11 september 2011 19:58

Ajdå, nu har jag två minuter kvar på mig tills Idol börjar! Blir att skriva snabbt! Fast datorn verkar lite konstig på denna sidan? Får se hur det blir?

Idag har det ju åskat ialla fall. Jag var inte hemma utan i andra änden av samhället när det började mullra, inte kul alls att behöva gå hem i det läget! Och mullren kom inte ett då och ett då utan två och två! Jag älgade på och tänkte att det blir säkert världens oväder...men det blev det inte. Fast lyset blinkade en gång så väckarklockan blinkade sen.

Jag var iväg och lånade en yxa av Sigge, för den "tunga" röjningen i trädgården. Gunilla vågade inte låta mig gå genom samhället med yxan synlig, utan jag fick låna en kasse, en svart landstingskasse. Och den vassa eggen i tidningspapper. Jag slutar tidigt imorgon, då ska det bli röja av! Tur att de hade en iaf, annars hade jag fått åka upp till P-ås, och då vet jag ju hur det blir, då stannar jag där sen resten av eftermiddagen. Det hade ju inte varit så kul när det åskade! Då vill man ju vara hemma och vakta sitt hus.

Känner mig präktig, eller ja, halvpräktig ikväll: gjorde florentinsk spättafilé i ugnen, med potatis och morötter. Och sen plommon till dessert. Känns nyttigt va?!

Ja, som alla förstår har Idol börjat för tio minuter sen, så vi hörs en annan dag!

Av Lena Carlsson - 11 september 2011 11:56

Idag frostar jag av ena frysen, ett jobb som passar mej: dra ur kontakten, sätt mej ner och låt tiden gå! :-D

 

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards