Alla inlägg under november 2011

Av Lena Carlsson - 19 november 2011 14:50

Idag bakar jag igen, antingen man nu vill kalla dem adventskakor eller julkakor. Det beror väl mest på min karaktär... Det blev vaniljstjärnor (-hjärtan, -löv) och en sockerkaka med smak av apelsin och choklad. Sen blev jag helt enkelt trött, jag har kommit in i en lagom rolig trall där jag sover varannan natt, så nu var det en sömnlös igen... Är för tråkigt men vad gör man. Nu tog jag ut ena plåten med vaniljkakorna, oh vad de doftade väl! De hade visst fått någon minut för länge i ugnen men var inte brända eller så, bara lite...solbrända! Aja.

Fast de är ändå inte den rätta sortens vaniljhjärtan (-stjärnor, -löv)! Vi bakade såna förr till jul, och var i herrans namn finns det receptet nu???? Jag bakar olika sorter till jularna, men aldrig tycks jag pricka rätt för mina blir inte likadana! Morr!

Jo trött som sagt. Som ett as. Men sen finns ju alltid saker att göra, och om man ligger kvar i sängen på förmiddagen så kan man ligga och tänka på sina borden och måsten. När det var klart, steg jag upp och körde in till stan för att gå på torget. Det är eviga tider sen jag gjorde. Inte för att jag precis kände för det idag, men vet hur förtretad jag varit de lördagar jag jobbat, och nästa lördag jobbar jag igen. Alltså var det tvunget idag. Och när jag väl var där så var det mysigt att gå där! På ett ställe, där jag inte brukar köpa något för de verkar "fiiinare" än de andra på något sätt, hade de grandoft... Antar att det beror på, att de har presenning över sig, det blev liksom "instängt". Så jag föll för både en krans och en julbock i granris, fast sen köpte jag bara bocken, för jag fick plötsligt för mig att jag ville ha en krans i lingonris istället. Det var iaf roligt att gå med bocken genom stan till bilen, många tittade på oss och en kvinna stoppade mig till och med, för att klappa bocken och fråga var jag köpt den. Sen mötte jag Solveig från Sör och försökte stånga henne.

När kakorna (jag har redan smakat av en stjärna) är bakade, ska jag nog ta mig till sängen ialla fall. Jag undrar ifall jag har "fel" vetemjöl, kanske det är fullkorn för kakorna är mörka redan innan ugnen, medan de på bilden är ljusa. Håhåjaja. Är det någon som har ett stensäkert recept på vaniljstjärnor?

Jag har sett recept på några liknande kakor med, där man ska strö krossade polkagrisar ovanpå. Ska ge mig på dem en annan dag... Tur att det inte är något tilltalande på tv ikväll, kan vila då med om jag vill.

Av Lena Carlsson - 17 november 2011 21:06

När jag skulle logga in här, fick jag skriva i säkerhetskoden "jesp". Gäsp. Ja, det är inte utan att jag håller med. Igår var jag ju lat, och som jag skrev i ett mail till Älmhult, lathet straffar sig hårt. Jag hade inte gått och köpt snabbkaffe, och då hade jag heller inget när jag kom hem på kvällen från jobbet. Jo, jag tog en extra slurk på jobbet men det är som med rökning: likväl ska jag gå ut i köket och sätta på vatten här hemma! Själva grejen saknas! Så jag unnade mig en kopp te istället, och om det var den eller vad, men jag låg sömnlös hela natten. Tjoho! Sen var det till att upp och jobba, tjola-hej! Heldag, 07:30 - 14:30 och sen rehab-möte. Det var klart 16:00.

Så ja, ikväll är jag ganska "jesp". MEN nu är jag treledig denna helgen, så det ska nog bli bra!

En kväll ringde han som hyr ut torpet i Lenhovda, som tur var för då kunde jag passa på att säga, att jag inte fått dit innanfönstren. He-he, det visade sig att han hade ingen aaaning om hur man satte dit dem! Det var ju turligt på sätt och vis! Hans ärende var, att nu har han laddat vinterns råttfällor, så näst jag kommer dit ska jag placera ut dem. Gaaahh - vem ska tömma dem till våren?? Någon frivillig av mina läsare?

Erik i Hultsfred tyckte det var svindyrt med 2000:- / månad för torpet, för att det var helt omodernt. Han vet inte mycket om! T.ex inte hur mycket vi (Älmhultarna och jag) tror att jag skulle fått ut ifall jag hyrt ut G-ås istället för att ge bort det. Och det är precis lika omodernt.

Ikväll gjorde jag potatis- och purjolökssoppa, och till det en croque madame. Var mumsigt ska jag säga er! Skulle ätits ihop med "Halvåtta hos mig"   men hann inte riktigt klart. Nåja, det gick bra att mumsa ihop med Anna Skipper med! Tog en bit päronpaj med, hörde du det Skipper?

Nu är klockan 21:15, mina pippi är arga för att jag har tänt i taket när de ska sova. Får skriva mer imorgon!

Av Lena Carlsson - 15 november 2011 16:45

Ja jösses vad denna dagen gick fort! Först vägrade jag stiga upp, klockan var runt nio iaf. Sen segar man ju på, slängde lite tvätt i maskinen och förundrades sen över hur flitig den var i jämförelse med mig, och frukost och det tog tider. Sen skulle jag fixa lite inför eftermiddagen då Knudsen skulle komma och lägga in en bild på fb, och så var jag tvungen att ta ett tag med dammsugaren också. Så att människan vågade gå in menar jag. Jag hade sms:at att hon kunde komma vid ett - två nångång, så kvart i ett kände jag mig skyldig att klä mig...

Fotot är ett av dem jag tog på Modelhouse i somras.

Sen fikade vi, hemgjord ostkaka (keso) samt päronpaj med kolasås. Jodå, jag höll på att säga att fett ska det vara! Men det heter ju fint ska det vara! Blev en hel del över, undrar vem jag ska anfalla för den saken skull? Själv känner jag mig som "var är elljusspåret?".

Inte för att jag tänker springa i det i mörkret, men en promenad kanske inne i samhället? Fast då ser väl det underligt ut, att jag inte motionerade medan det var dagsljus. Fast man måste ju mumsa först, hihihi...                

Har nog inte mer att säga för idag...

Av Lena Carlsson - 12 november 2011 20:25

Ett PS till inlägget "Musik": Eldkvarns "Kärlekens tunga" kvalar in på top ten över Sveriges tio bästa låtar /DS

 
Av Lena Carlsson - 12 november 2011 20:16

Läser om en 88-åring som kört på en tant med kundvagnen. En gång i en blomaffär krockade min vagn med Andreas Ravelli. De fastnade i varann.

 
Av Lena Carlsson - 12 november 2011 18:41

Idag tänkte jag skriva om musik, och eftersom det blir lite långt kanske, så får inte facebookarna läsa det! Ha-haa! Idag hade vi radion på på jobbet, till slut var det Vetenskapens värld,  frågan är väl kanske hur intressant just det var, men mest var det musik! Plötsligt blev det en goe-låt, ursäkta mig här nu men det var "Highway to hell"  Då var jag ju lite nöjd med att jag jobbade med Susanne... För då kunde jag ju peta upp volymen lite! Ja, det var bara lite, det störde ingen mer än mig så att säga. Hade det varit ensam i bilen så hade det blivit helt  andra decibel!

Nån timme eller så senare, var det Sus egen tur att skruva upp (högre än jag faktiskt!), då kom den halvtokiga låten "Elektropop" . Och vad gjorde då en av tanterna, dånade? Nej, började klappa händer i takt!

Alltså, min fråga är: varför ska man inte få spela upptempo-låtar på jobbet? Nu menar jag INTE mitt låtval där, men en oskyldig som "Elektropop" ? Inte jämt och hela tiden naturligtvis, men faktum är faktum: tanten blev glad en stund, annars hade hon väl inte "diggat loss"?

På hemvägen fick jag iaf blåsa på som jag ville, och deeeet gjorde jag! Det kom ju fyra mums-låtar i rad, dvs den första hörde jag bara slutet på till all förtret. Men sen kom ABBA och ja, annan sån härlighet.

Igår kväll när jag la mig efter "Idol"  så hade jag en hårdrock-låt i huvudet. Det var antagligen rätt bra, för jag sov bra på den sen, hi-hi-hi! Får man säga så? Eller ska jag vara snäll och säga att jag var så trött efter förra natten?

Av Lena Carlsson - 11 november 2011 11:44

Idag skiner solen från en molnfri himmel igen... Jag var i Lenhovda och räfsade igår, dt var så in i hundan tråkigt... Utom de stunder jag råkade lyckas tänka på annat. Men, iaf jag, kör gärna fast i samma tanke om det är tråkigt - och det är just att "det är tråkigt". Det var mulet och kallt men tvunget, håhåjaja.

Sen var jag vaken hela natten till  idag, det var otroligt segt! Inget roligt att tänka på då heller. Så gårdagens tanke, att åka tillbaka och räfsa i två timmar till idag (jag hann bara halvvägs igår, var väl för petig. Det ska icke hundan vara mask i den gräsmattan!), men är alldeles för trött. Räcker med tanken att jag ska jobba helgen nu! Annars hade det säkert varit en helt annan sak idag, att gå där i solskenet. Aja, nu får vi skjuta det till tisdag.

Varför inte söndag förmiddag då? Nej, då planerar jag att baka pepparkakor!   

Jag hittade iaf en rolig väg att köra hem, eftersom jag körde fel! Skulle kört förbi Veronicas, men tror inte jag gjorde det... När jag trasslat några minuter och inga hus var synliga utan bara skog skog, kom en skylt till Mästreda. Jag tänkte "hem ljuva hem" och svängde. Jösses! vilka nerförsbackar. Jag rullade frihjul och det gick så in i hundan att jag fick bromsa. Man såg till andra sidan B-ås, det måste helt enkelt ha varit ljusen vid Volvo-tvåan man såg. Snackar småländska höglandet, antar jag... De  backarna skulle jag - inte - vilja köra uppför på vintern!

Nu känner jag mig riktigt pigg, kan det vara att det är dags för förmiddagskaffe? Eller för att jag tänkt på något annat? Vilket som, ändå försent för räfsning idag. Surt men sant. Jag menar, alltid skönt att ha saker gjort. Men det är väl ingen snö på ingång än, så löven finns nog kvar även nästa vecka.



Av Lena Carlsson - 9 november 2011 14:44

Sådärja, nu har jag bara äppelträdet kvar att räfsa under! Är bara inne och pustar, fikar och skryter lite här... Har räfsat det som var kvar på baksidan, och så under en buske på framsidan. Sidan mot Bladhs är inte så mycket löv att jag lägger någon energi på den tänkte jag. Anna-Carin gick förbi och frågade ifall jag letar löv. Jag sa att jag tar dem som följer med räfsan. A-C sa då, att det finns ett par i ett hus i samhället (vad jag fattar är det radhus) som går ut och plockar löven för hand  från marken! Gode tid, tänkte jag sen, undrar om de går förbi denna tomten nån gång? Kanske inte, hoppas inte...

Jag är rätt nöjd med tiden, för när jag var klar med baksidan, tänkte jag gå in och fika. Då var klockan bara halv två! Så jag fick ge mig ut igen. Efter den där busken som sagt var det väl dags då? Nej - klockan var kvart över två! Men då fikade jag faktiskt ändå. So what.

En fördel med löven i år, är att de är så pass blöta, så när jag häver dem på det s.k trädgårdslandet så lägger sig allt det höga gräs som växer där. Så det slipper sticka upp över ev snö och skvallra på mig. Anna-Carin sa, att denna dagen för ett år sen låg snön halvmeterdjup. Inte undra på att jag inte hann att räfsa förra året,   ! Men idag hade jag verkligen tur med vädret, sol från molnfri himmel. Perfekt, som en viss Christian Jonsson skulle sagt.

Ibland undrar jag om han säger det fortfarande.

Nej, annars har det inte hänt något...

Presentation

Välkommen till mig!

Omröstning

Hur tidigt ska man göra sommarplaner?
 Från ena sommaren till den andra
 Ett halvår innan
 En månad innan
 Sommarplaner??
 Samma dag!
 Aldrig eftersom hemma är bäst

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lena Carlsson


Ovido - Quiz & Flashcards